21/07/2025, 10:00

Najczęściej źle rozumiane przepisy drogowe w Polsce — sprawdź, czy ich nie łamiesz

Najczęściej źle rozumiane przepisy drogowe w Polsce — sprawdź, czy ich nie łamiesz

Na polskich drogach codziennie dochodzi do tysięcy interakcji między kierowcami, pieszymi, rowerzystami i motocyklistami. Teoretycznie wszyscy uczestnicy ruchu drogowego znają przepisy. W praktyce — wielu z nas żyje w błędnym przekonaniu co do tego, jak należy się zachować na drodze. Efektem są nieporozumienia, niebezpieczne sytuacje i niestety — również wypadki.

Według danych Komendy Głównej Policji tylko w 2023 roku ponad 30% kolizji wynikało z nieprawidłowego stosowania podstawowych przepisów ruchu drogowego. To nie jest kwestia złej woli. Często po prostu nie wiemy, że się mylimy. Ten artykuł powstał po to, by to zmienić.

Spis treści:



Pierwszeństwo na rondzie — mit wszechobecny


Niekt
órzy kierowcy wciąż są przekonani, że mają pierwszeństwo wjeżdżając na rondo. Skąd ten mit? Częściowo z dawnych przepisów, częściowo z błędnych interpretacji.

W rzeczywistości rondo samo w sobie nie nadaje pierwszeństwa. Dopiero znak ustąp pierwszeństwa” umieszczony przed wjazdem na rondo reguluje sytuację. A ten znak znajduje się praktycznie przy każdym rondzie w Polsce.

  • Jeśli wjeżdżasz na rondo i widzisz znak A-7 (ustąp pierwszeństwa”) — musisz poczekać na swoją kolej.
  • Jeśli ronda nie oznakowano — obowiązuje zasada prawej ręki (bardzo rzadkie przypadki).

Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie ronda są często wyposażone w wiele pasów i sygnalizację świetlną.


Zielona strzałka — tylko po zatrzymaniu


Zielona strza
łka, czyli tzw. warunkowy skręt, to jedno z najczęściej nadużywanych udogodnień drogowych. Kierowcy bardzo często traktują ją jak zielone światło — i ruszają bez zatrzymania.

Tymczasem przepis mówi wyraźnie: kierowca musi zatrzymać się przed sygnalizatorem, ocenić sytuację i ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu — szczególnie pieszym i rowerzystom.

Nie zatrzymałeś się? Mandat może wynieść 300 zł i 6 punktów karnych. A co gorsza — możesz potrącić pieszego wchodzącego na pasy.


Zasada prawej ręki — zapomniany klasyk


Zasada prawej r
ęki to podstawowy element prawa drogowego, którego znajomość często kończy się na egzaminie teoretycznym.

Zasada mówi jasno: jeśli znajdujesz się na skrzyżowaniu równorzędnym, musisz ustąpić pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.

Gdzie najczęściej się mylimy?

  • Na osiedlach
  • W strefach zamieszkania
  • W małych miejscowościach bez znaków

Kierowcy często zakładają, że „droga prosta” ma pierwszeństwo, co nie ma pokrycia w przepisach. Jeśli nie ma znaków — zawsze liczy się ręka prawa.


Wyprzedzanie na przejściach — surowo zabronione


Wyprzedzanie przed przej
ściem dla pieszych to jedno z najpoważniejszych wykroczeń, jakie może popełnić kierowca.

Zgodnie z przepisami:

  • Nie wolno wyprzedzać innego pojazdu na przejściu ani bezpośrednio przed nim, jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej.
  • Nawet jeśli pieszy nie wchodzi — zakaz nadal obowiązuje.

Dlaczego? Bo pieszy może być niewidoczny dla kierowcy pojazdu wyprzedzającego i zginąć wskutek braku widoczności.

Mandat za to wykroczenie może wynieść nawet 1500 zł i 15 punktów karnych. Ale to nic w porównaniu z odpowiedzialnością karną za potrącenie.


Pieszy ma pierwszeństwo przy wchodzeniu — od 2021 r.


W 2021 r. wprowadzono kluczow
ą nowelizację przepisów: pieszy zbliżający się do przejścia ma pierwszeństwo. To oznacza, że kierowca musi go przepuścić, nawet jeśli pieszy dopiero zamierza wejść na pasy.

Wyjątek stanowią tramwaje — mają one pierwszeństwo niezależnie od sytuacji.

Od wprowadzenia tego przepisu liczba potrąceń pieszych spadła o 15%, ale wciąż wielu kierowców nie zna lub nie respektuje tej zmiany.


Zakaz zatrzymywania się vs zakaz postoju — subtelna różnica


Na wielu znakach drogowych widzimy przekreślone litery
„P” i „X”. Co oznaczają?

  • Zakaz zatrzymywania się (B-36): nie wolno zatrzymać się nawet na sekundę.
  • Zakaz postoju (B-35): możesz się zatrzymać, ale tylko na chwilę — np. żeby wysadzić pasażera.

Kierowcy często ignorują te różnice i zostawiają auta tam, gdzie nie powinni. Skutkiem są mandaty, blokady, lawety i frustracja innych uczestników ruchu.


Telefon w ręce? Mandat!


Rozmowa przez telefon podczas jazdy to już nie tylko kwestia wygody
— to zagrożenie dla życia.

Zgodnie z prawem:

  • Nie wolno trzymać telefonu w ręku podczas prowadzenia pojazdu – nawet jeśli tylko patrzysz na GPS lub używasz głośnika.

Dopuszczalne są tylko:

  • Zestawy głośnomówiące,
  • Systemy Bluetooth w samochodzie,
  • Słuchawki (jednostronne).

Mandat? Od 500 zł w górę i 12 punktów karnych. Ale ryzyko kolizji wzrasta nawet czterokrotnie podczas rozmowy.


Jazda na suwak — obowiązek, nie uprzejmość


Wielu kierowc
ów wciąż myśli, że na suwak” to tylko gest uprzejmości. To błąd.

Od 2019 r. jazda na suwak jest obowiązkiem w sytuacji, gdy pas ruchu się kończy i trzeba się włączyć do ruchu na sąsiednim pasie. Wówczas należy:

  • Jechać do końca swojego pasa,
  • A następnie zostać wpuszczonym naprzemiennie.

Kierowcy, którzy tego nie przestrzegają, mogą utrudniać ruch i dostać mandat. Warto dodać, że nie wszędzie „suwak” obowiązuje — np. nie w korkach bez zwężeń.


Motocykliści między pasami — szara strefa


Motocykle przeciskaj
ące się między autami to częsty widok, szczególnie w dużych miastach. Ale czy to legalne?

Polskie prawo nie reguluje wprost tej kwestii, ale:

  • Jeśli kierowca motocykla nie zagraża bezpieczeństwu, nie zawsze zostanie ukarany.
  • Jeśli jednak przeciska się z nadmierną prędkością lub blisko lusterka, policjant może uznać to za wykroczenie.

W skrócie: jest to tolerowane, ale tylko przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Warto pamiętać, że to zawsze ryzyko.


Rowerzyści na przejściach — czy mają pierwszeństwo?


Rowerzysta wjeżdżający na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa. Ma je tylko, jeśli:

  • Zsiądzie z roweru i prowadzi go (wtedy jest pieszym),
  • Porusza się po przejeździe rowerowym (oznakowanym znakiem poziomym i pionowym).

Kierowcy często nie wiedzą, jak się zachować wobec rowerzystów. I odwrotnie — rowerzyści nie wiedzą, kiedy mają pierwszeństwo.

Przepis jest prosty: na przejściu bez przejazdu rowerowego — zsiądź z roweru.


Zakończenie


Jak pokazuje ten artykuł, największym wrogiem bezpieczeństwa na drodze nie są piraci drogowi, ale niewiedza i przyzwyczajenia. Większość kierowc
ów chce jeździć zgodnie z prawem — ale wielu z nich po prostu nie zna jego aktualnego brzmienia.

Warto więc:

  • Regularnie odświeżać wiedzę,
  • Śledzić zmiany w przepisach,
  • I przede wszystkim kierować się rozsądkiem i empatią wobec innych uczestników ruchu.

Bo droga to nie ring, lecz przestrzeń wspólna. A znajomość przepisów to najlepsza inwestycja w własne bezpieczeństwo i spokój innych.

Masz pytania? Nie wiesz jaki
kurs wybrać? skontaktuj się z nami
Zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy do dyspozycji pod nr. telefonu, adresem mailowym lub wypełniając formularz kontaktowy. 
Godziny kontaktu
pon. - pn. od 9 do 17,
sob. - nd. od 10 do 12.
Zadzwoń
+48 794 577 366
Napisz
ckz@ckz-szkolenia.pl
Imię i nazwisko*
Telefon kontaktowy*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Go to top